loading...

nano

توضیحات کلیجامد براق بی رنگ تا سفید به شکل سوزن با بوی متمایز ملایم. در اثر استنشاق یا بلع نسبتاً سمی و محرک پوست است. نقطه ذوب 64 درجه فارنهایت نقطه اشتعال 305 درجه فارنهایت. هنگامی که با آب مخلوط می

nano بازدید : 14613 سه شنبه 01 آذر 1401 نظرات (0)

توضیحات کلی
جامد براق بی رنگ تا سفید به شکل سوزن با بوی متمایز ملایم. در اثر استنشاق یا بلع نسبتاً سمی و محرک پوست است. نقطه ذوب 64 درجه فارنهایت نقطه اشتعال 305 درجه فارنهایت. هنگامی که با آب مخلوط می شود محلول خورنده تشکیل می دهد. در ساخت موادی مانند رزین های مصنوعی استفاده می شود.
خطرات
این اطلاعات چیست؟
هشدارهای واکنشی
هیچ یک
واکنش های هوا و آب
معمولاً به آرامی با آب واکنش نشان می دهد و اسید فتالیک تشکیل می دهد و گرم می شود [Merck 11th ed. 1989]. اسید فتالیک تا حدودی در آب محلول است.
خطر آتش سوزی
گزیده ای از راهنمای ERG 156 [مواد - سمی و/یا خورنده (سوختنی / حساس به آب)]:

مواد قابل احتراق: ممکن است بسوزد اما به آسانی مشتعل نمی شود. ماده با آب واکنش می دهد (برخی شدید) و گازهای قابل اشتعال، سمی یا خورنده و رواناب آزاد می کند. هنگامی که گرم می شود، بخارها ممکن است مخلوط های انفجاری با هوا ایجاد کنند: خطرات انفجار در داخل، خارج از منزل و فاضلاب. بیشتر بخارات سنگین تر از هوا هستند. آنها در امتداد زمین پخش می شوند و در مناطق کم یا محدود (فاضلاب، زیرزمین، مخازن و غیره) جمع می شوند. بخارات ممکن است به منبع احتراق بروند و به عقب برگردند. در تماس با فلزات ممکن است گاز هیدروژن قابل اشتعال ایجاد شود. ظروف ممکن است هنگام گرم شدن یا آلوده شدن به آب منفجر شوند. (ERG، 2020)
خطر سلامت
جامد پوست و چشم را تحریک می کند و باعث سرفه و عطسه می شود. مایع باعث سوختگی شدید حرارتی می شود. (USCG، 1999)
نمایه واکنش پذیری
انیدرید فتالیک به صورت گرمازا با آب واکنش می دهد. واکنش‌ها گاهی آهسته است، اما زمانی که حرارت موضعی سرعت آن‌ها را تسریع می‌کند، می‌تواند شدید شود. اسیدها واکنش را با آب تسریع می کنند. ناسازگار با اسیدها، عوامل اکسید کننده قوی، الکل ها، آمین ها و بازها. تحت نیتراسیون خارجی با اسید نیتریک - اسید سولفوریک گازدار قرار می گیرد و ممکن است مخلوط هایی از نیترات ها یا نیتریت های فتالوئیل بالقوه انفجاری یا مشتقات نیترو آنها را ایجاد کند [شیمی. & Ind. 20:790. 1972]. انیدرید فتالیک در دماهای بالا به شدت با CuO واکنش می دهد [پارک، چانگ من، ریچارد جی شیهان. "اسیدهای فتالیک و سایر اسیدهای بنزن پلی کربوکسیلیک" دایره المعارف فناوری شیمیایی کرک-اثمر. جان وایلی و پسران، شرکت 2005]. مخلوط‌های انیدرید فتالیک و دی‌اکسید کربن بدون آب در صورت حرارت دادن به شدت منفجر می‌شوند [بروشور شماره 5، Inst. شیمی، لندن، 1940].
متعلق به گروه(های) واکنشی زیر است
انیدریدها
جاذب های بالقوه ناسازگار
احتیاط کنید: مایعات با این طبقه بندی گروه واکنشی با جاذب های ذکر شده در زیر واکنش نشان می دهند. اطلاعات بیشتر در مورد جاذب ها، از جمله موقعیت هایی که باید مراقب آنها باشید...

جاذب های مبتنی بر سلولز
جاذب های بر پایه مواد معدنی و خاک رس
خاک/زمین
توصیه های پاسخ
این اطلاعات چیست؟
انزوا و تخلیه
گزیده ای از راهنمای ERG 156 [مواد - سمی و/یا خورنده (سوختنی / حساس به آب)]:

اقدامات احتیاطی فوری: محل نشت یا نشت را در تمام جهات برای حداقل 50 متر (150 فوت) برای مایعات و حداقل 25 متر (75 فوت) برای جامدات جدا کنید.

نشت: در صورت لزوم فاصله اندازه گیری احتیاطی فوری را در جهت پایین باد افزایش دهید.

FIRE: اگر مخزن، واگن ریلی یا کامیون تانک درگیر آتش سوزی شد، 800 متر (1/2 مایل) در همه جهات ایزوله کنید. همچنین، تخلیه اولیه را برای 800 متر (1/2 مایل) در همه جهات در نظر بگیرید. (ERG، 2020)
آتش نشانی
گزیده ای از راهنمای ERG 156 [مواد - سمی و/یا خورنده (سوختنی / حساس به آب)]:

توجه: اکثر فوم ها با مواد واکنش داده و گازهای خورنده/سمی آزاد می کنند.

آتش کوچک: CO2، مواد شیمیایی خشک، ماسه خشک، فوم مقاوم در برابر الکل.

آتش بزرگ: اسپری آب، مه یا فوم مقاوم در برابر الکل. برای کلروسیلان ها، از آب استفاده نکنید. از فوم انبساط متوسط ​​AFFF مقاوم در برابر الکل استفاده کنید. اگر می توان با خیال راحت این کار را انجام داد، ظروف آسیب ندیده را از اطراف آتش دور کنید. از هدف قرار دادن جریان مستقیم یا جامد مستقیماً روی محصول خودداری کنید.

آتش شامل مخازن یا بارهای خودرو/تریلر: با آتش از حداکثر فاصله مبارزه کنید یا از دستگاه های جریان اصلی بدون سرنشین یا نازل های مانیتور استفاده کنید. داخل ظروف آب نریزید. ظروف را با مقادیر سیلابی آب خنک کنید تا زمانی که آتش خاموش شود. در صورت بالا آمدن صدا از دستگاه های ایمنی هواگیری یا تغییر رنگ مخزن فوراً خارج شوید. همیشه از تانک های غرق شده در آتش دوری کنید. (ERG، 2020)
پاسخ غیر آتش
گزیده ای از راهنمای ERG 156 [مواد - سمی و/یا خورنده (سوختنی / حساس به آب)]:

تمام منابع اشتعال (عدم استعمال دخانیات، شعله ور شدن، جرقه یا شعله) را از ناحیه نزدیک حذف کنید. تمام تجهیزات مورد استفاده در هنگام کار با محصول باید به زمین متصل شوند. به ظروف آسیب دیده یا مواد ریخته شده دست نزنید مگر اینکه لباس محافظ مناسب بپوشید. نشت را متوقف کنید اگر میتوانید بدون خطر انجامش بدهید. برای کاهش بخارات ممکن است از فوم سرکوب کننده بخار استفاده شود. برای کلروسیلان ها، از فوم AFFF مقاوم در برابر الکل با انبساط متوسط ​​برای کاهش بخارات استفاده کنید. روی مواد ریخته شده یا داخل ظروف آب نریزید. از اسپری آب برای کاهش بخارات یا منحرف کردن رانش ابر بخار استفاده کنید. از تماس روان آب با مواد ریخته شده خودداری کنید. جلوگیری از ورود به آبراه ها، فاضلاب، زیرزمین

s یا مناطق محدود.

ریزش کوچک: با زمین خشک، ماسه خشک یا سایر مواد غیر قابل احتراق بپوشانید و سپس با ورقه پلاستیکی بپوشانید تا انتشار یا تماس با باران به حداقل برسد. از ابزار تمیز و بدون جرقه برای جمع آوری مواد استفاده کنید و آن را در ظروف پلاستیکی با پوشش آزاد قرار دهید تا بعداً دفع شوند. (ERG، 2020)
لباس های محافظ
گزیده ای از NIOSH Pocket Guide for Phthalic anhydride link خارجی:

پوست: جلوگیری از تماس با پوست - برای جلوگیری از تماس با پوست، لباس محافظ شخصی مناسب بپوشید.

چشم ها: جلوگیری از تماس با چشم - برای جلوگیری از تماس چشمی از محافظ چشم مناسب استفاده کنید.

پوست را بشویید: زمانی که آلوده است - کارگر باید بلافاصله پوست را در صورت آلوده شدن بشویید.

برداشتن: زمانی که خیس یا آلوده است - لباس های کاری که خیس یا به طور قابل توجهی آلوده می شوند باید برداشته و جایگزین شوند.

تغییر: روزانه - کارگرانی که ممکن است لباس‌هایشان آلوده شده باشد، باید قبل از ترک محل کار، لباس‌های غیرآلوده درآورند. (NIOSH، 2022)
پارچه های کت و شلوار DuPont Tychem®
هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.
کمک های اولیه
چشم: ابتدا مصدوم را از نظر لنزهای تماسی بررسی کنید و در صورت وجود آن را بردارید. چشمان قربانی را با آب یا محلول نرمال سالین به مدت 20 تا 30 دقیقه بشویید و همزمان با بیمارستان یا مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید. بدون دستور پزشک، هیچ گونه پماد، روغن یا دارویی را در چشم قربانی قرار ندهید. بلافاصله پس از شستشوی چشم، قربانی را به بیمارستان منتقل کنید، حتی اگر هیچ علامتی (مانند قرمزی یا تحریک) ایجاد نشود.

پوست: بلافاصله پوست آسیب دیده را با آب غلیظ کنید و در عین حال تمام لباس های آلوده را جدا کرده و جدا کنید. تمام نواحی آسیب دیده پوست را به آرامی با آب و صابون بشویید. اگر علائمی مانند قرمزی یا سوزش ایجاد شد، فوراً با پزشک تماس بگیرید و آماده باشید تا قربانی را برای درمان به بیمارستان منتقل کنید.

مشاهده تصویر منبع

استنشاق: فوراً منطقه آلوده را ترک کنید. هوای تازه نفس عمیق بکش اگر علائمی (مانند خس خس سینه، سرفه، تنگی نفس یا سوزش در دهان، گلو یا قفسه سینه) ایجاد شد، با پزشک تماس بگیرید و برای انتقال مصدوم به بیمارستان آماده باشید. حفاظت تنفسی مناسب را برای امدادگرانی که وارد فضای ناشناخته می شوند، ارائه دهید. در صورت امکان، باید از دستگاه تنفس مستقل (SCBA) استفاده شود. اگر در دسترس نیست، از سطح حفاظتی بیشتر یا برابر با توصیه شده در لباس محافظ استفاده کنید.

بلع: استفراغ را القا نکنید. اگر قربانی هوشیار است و تشنج نمی کند، 1 یا 2 لیوان آب برای رقیق شدن ماده شیمیایی به او بدهید و فوراً با بیمارستان یا مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید. در صورت توصیه پزشک، آماده انتقال مصدوم به بیمارستان باشید. اگر قربانی تشنج است یا بیهوش است، چیزی از راه دهان ندهید، از باز بودن مجرای تنفسی قربانی اطمینان حاصل کنید و او را به پهلو بخوابانید و سرش را پایین تر از بدن قرار دهید. القای استفراغ نکنید. بلافاصله قربانی را به بیمارستان منتقل کنید. (NTP، 1992)
مشخصات فیزیکی
این اطلاعات چیست؟
فرمول شیمیایی:
C8H4O3
نقطه اشتعال: 305 درجه فارنهایت (NTP، 1992)
حد پایین انفجاری (LEL): 1.7 % (NTP، 1992)
حد بالای انفجار (UEL): 10.4 % (NTP، 1992)
دمای خود اشتعال: 1058 درجه فارنهایت (USCG، 1999)
نقطه ذوب: 267.4 درجه فارنهایت (NTP، 1992)
فشار بخار: 0.0002 میلی متر جیوه در 68 درجه فارنهایت؛ 0.001 میلی متر جیوه در 86 درجه فارنهایت (NTP، 1992)
چگالی بخار (نسبت به هوا): 5.1 (NTP، 1992)
وزن مخصوص: 1.2 در 275 درجه فارنهایت 1.53 در 20 درجه سانتی گراد (جامد) (USCG، 1999)
نقطه جوش: 563 درجه فارنهایت در 760 میلی متر جیوه (تعالی) (NTP، 1992)
وزن مولکولی: 148.12 (NTP، 1992)
حلالیت در آب: تجزیه می شود (NTP، 1992)
انرژی/پتانسیل یونیزاسیون: 10.00 eV (NIOSH، 2022)
IDLH: 60 میلی گرم بر متر مکعب (NIOSH، 2022)
AEGLs (سطوح دستورالعمل مواجهه حاد)
اطلاعات AEGL در دسترس نیست.
ERPG (رهنمودهای برنامه ریزی واکنش اضطراری)
هیچ اطلاعات ERPG در دسترس نیست.

منبع

https://www.chemicalbook.com/Article/Applications-of-Phthalic-anhydride.htm

https://bismoot.com/blog/%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%81%d8%aa%d8%a7%d9%84%db%8c%da%a9/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 131
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 108
  • بازدید ماه : 426
  • بازدید سال : 5,620
  • بازدید کلی : 64,026
  • کدهای اختصاصی