loading...

nano

تقریباً تمام سیکلوهگزان در تولید سیکلوهزانول و سیکلو هگزانون مصرف می شود ، که سپس به ترتیب عمدتاً به ترتیب برای تولید اسید آدیپیک و کاپرولاکتام استفاده می شوند. اسید آدیپیک 60 درصد از نیاز سیکلوهگزان

nano بازدید : 28 یکشنبه 04 مهر 1400 نظرات (0)

تقریباً تمام سیکلوهگزان در تولید سیکلوهزانول و سیکلو هگزانون مصرف می شود ، که سپس به ترتیب عمدتاً به ترتیب برای تولید اسید آدیپیک و کاپرولاکتام استفاده می شوند. اسید آدیپیک 60 درصد از نیاز سیکلوهگزان را تشکیل می دهد و برای تولید نایلون 6،6 استفاده می شود. حدود 75 درصد از کاپرولاکتام جهانی در تولید نایلون 6 استفاده می شود.

خروجی های کوچکتر برای سیکلوهگزان شامل استفاده از آن به عنوان حلال ، رقیق کننده واکنش و در سنتز شیمیایی است. این همچنین یک ماده اولیه برای روغن KA (مخلوط سیکلو هگزانون-سیکلو هگزانول) است و می تواند در برخی کاربردها جایگزین بنزن شود. سیکلو هگزان در واسطه های نایلونی استفاده می شود

کاربرد اصلی اسید آدیپیک تولید نایلون 6،6 است که بازار غالب آن الیاف است. این الیاف در پوشاک مانند جوراب بافی زنانه (جوراب ساق بلند) ، لباس خواب و لباس زیر ، فرش و اثاثیه منزل استفاده می شود. سایر کاربردهای الیاف نایلون 6،6 شامل طناب تایر ، خط ماهیگیری ، موهای برس و پارچه های محکم برای چتر نجات ، کوله پشتی ، چمدان و کیف های تجاری است.

رزین های مهندسی نایلون 6،6 بزرگترین استفاده بعدی از اسید آدیپیک هستند. آنها در قطعات و اقلام خودرو مانند بلبرینگ ، چرخ دنده و بادامک به کار می روند. سایر کاربردها شامل ماشین آلات صنعتی و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است. پرکننده ها و اصلاح کننده ها را می توان برای افزایش بیشتر خواص استفاده کرد.

موارد استفاده غیرنایلونی برای اسید آدیپیک شامل پلی استرهای غیر اشباع و پلاستیکسازها برای پلیمرهای وینیل کلراید ، نیتروسلولز و سلولز استات می باشد.

پلی ال های پلی استر با واکنش اسید آدیپیک با اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول ساخته می شوند. پلی اورتان های ساخته شده از این پلی ال های پلی استر در مقایسه با پلی اورتان های ساخته شده از پلی اترهای پلی اتر ، پلیول اصلی دیگر ، مقاومت روغن و سایش بالاتری دارند.

دیگر خروجی اصلی سیکلو هگزان کاپرولاکتام است که برای تولید نایلون 6 استفاده می شود. الیاف و رشته های نایلون 6 عمده بازار کاپرولاکتام را تشکیل می دهند و در فرش ، منسوجات ، جوراب بافی و بندهای لاستیکی استفاده می شوند. رزین های مهندسی نایلون 6 در قطعات خودرو کاربردهایی پیدا می کند. مقادیر کمی از کاپرولاکتام در انواع مختلف مواد شیمیایی خاص و خوب استفاده می شود.

رشد نایلون ، که محرک اصلی در بازار سیکلوهگزان است ، در بسیاری از کاربردها به زیر سطح تولید ناخالص داخلی رکود کرده است ، اگرچه هنوز در پلاستیک های نایلونی برای خودرو و سایر رزین ها رشد زیادی وجود دارد. نایلون 6 رشد قوی تری نسبت به نایلون 6،6 دارد.

تقاضای جهانی برای الیاف نایلون 6 و نایلون 6،6 با کاهش بازارهای ایالات متحده و اروپای غربی کند بوده است. بازار چین به دلیل اقتصاد داخلی قوی تر و به عنوان تامین کننده جهانی کالاهای نهایی در حال رشد است. رقابت با الیاف دیگر مانند پلی استرها و تغییر ترجیحات مصرف کننده از دیگر عوامل موثر بر تقاضا است. تقاضا برای رشته های صنعتی نایلونی که در لاستیک تجهیزات سنگین و تسمه نقاله استفاده می شود بهتر بوده است.

See the source image

رزین های نایلونی که به عنوان ترموپلاست مهندسی استفاده می شوند عملکرد بهتری دارند. این مواد دارای خواص فیزیکی سختی مانند استحکام کششی بالا ، سایش عالی ، مقاومت شیمیایی و حرارتی هستند که به آنها اجازه می دهد فلزات را جایگزین کنند. کاربردهای خودرو در حال افزایش است ، جایی که تلاش برای جایگزینی فلزات با پلاستیک برای کاهش وزن وسایل نقلیه موتوری وجود داشته است.

خواص و خطرات سیکلوهگزان رانیز مطالعه بفرمایید.

بازار سیکلوهگزان اروپا رشد صفر تا کمی تا 2 درصد در سال داشته است. انتظار می رود بازارها با رشد یکنواخت در سالهای 2010-2012 تثبیت شوند و انتظار نمی رود حداقل به مدت پنج سال به سطح تقاضای قبل از بحران بازگردند.

هرگونه سرمایه گذاری جدید بر آسیا ، به ویژه چین و خاورمیانه متمرکز خواهد شد. سیکلو هگزان اضافی برای گیاهان کاپرولاکتام و نایلون 6 پیشنهادی که توسط PetroRabigh عربستان در پروژه توسعه مرحله دوم خود برنامه ریزی شده است و قرار است در سال 2014 تکمیل شود ، مورد نیاز است.

منبع

https://www.icis.com/explore/resources/news/2007/11/01/9075207/cyclohexane-cx-uses-and-market-data/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 131
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 514
  • بازدید سال : 5,708
  • بازدید کلی : 64,114
  • کدهای اختصاصی